New Yorkban a Metropolitan Museum of Arts került bajba egy tárlat miatt: egy látogató beperelte őket több klasszikus festmény kiállításáért. Justin Renel Joseph szerint ugyanis az említett képek diszkriminatívak, és őt mélyen megrázták.
Francesco Granacci, Tintoretto vagy Sebastiano Ricci festményeivel az a problémája, hogy Jézust szőke, kék szemű emberként ábrázolják, míg Joseph szerint a Közel-Keleten született megváltó minden bizonnyal inkább kreol bőrű, sötét hajú férfi lehetett. Mivel Joseph maga is így néz ki, úgy érzi, számára bántó ez a fajta hamisítás, amivel "árjásították" a művészek Jézust.
Mondok valami furcsát: én örülök ennek a pernek! Tudom, hogy most sokan élcelődnek a bírósághoz forduló művészetkedvelőn, de a történet nem ilyen egyszerű. Ideje lenne végre egy komoly vitát folytatni arról, jogunk van-e a régi alkotásokat az eredeti formájukban megismerni, ahogy azok megszülettek? Szabad-e ezeket bemutatni a nagyközönség számára?
Az Egyesült Államokban (és lassacskán más országokban) ugyanis egyre erősödik az a szándék, hogy akár utólag is megváltoztassák a műveket. Mark Twain híres műve, a Huckleberry Finn legutóbb úgy jelent meg, hogy kihagyták belőle az afroamerikaiakat sértő nigger szót, ami azért erős módosítás, mert az eredetiben több, mint 200 alkalommal szerepel. Ráadásul a Twain-könyv fekete szereplője, Jim nem negatív figura, de ez sem számít. Ha valakit bánt a szó, mennie kell!
Tehát a most festmények miatt perelő Joseph követelésében nincs is sok új. A pech csak az, hogy egy pár száz éves festményt nem lehet csak utólag átfesteni a politikai korrektség érdekében, mint ahogy egy könyv új kiadásából kihúzhattak bizonyos szavakat. De maga az alapelv ugyanaz: a mostani felfogásunk szerint bizonyos embereket sértő, bántó régi műveken számon kérhetjük-e a mai értékrendet? Tüntessünk el mindent ami felzaklathat valakit? A gond az, hogy mindig lesz olyan, ami valakit sért. Tiltakozhat-e egy buddhista vagy egy muszlim azért, mert a közkönyvtárban megtalálható a Biblia? Átírják-e a mai genderfelfogásnak megfelelően a Pál utcai fiúkat Pál utcai csajok és srácokra?
Én valahogy úgy vagyok ezzel, attól, hogy valamit megismerek, nem kell minden szempontból egyetértenem vele. Nem a "sértő" dolgok átírása, eltüntetése a megoldás, hanem az, hogy már gyerekkortól segítünk a normális értékrend kialakításában. Nyugodtan lehet magyarázni, tanítani. Nem az a siker, ha egy felnőtt ember olyan öntudatos lesz, hogy nyafog amiatt, mert felzaklatja egy pár száz éves festmény. Szerintem az a valami, ha tudja, mikor, milyen kultúrában született a kép, tisztában van vele, miért így ábrázolják a figurákat, és persze ettől ő még éli az életét büszkén, tudatosan.
Szóval legyen csak ilyen per, beszéljünk ezekről a dolgokról, mert egyszer végre kellene egy vonalat húzni, meddig menjünk el a rohadt nagy politikai korrektségben. Kilúgozunk minden kényes témát, nem vagyunk hajlandóak véleményeket ütköztetni, és már a múltat is átírjuk- ha azt mondjuk, hamisítás Jézust szőkének ábrázolni, nem lenne ugyanúgy hamisítás a képet átfesteni? Nem lenne értelmetlen próbálkozás kitörölni a művészettörténetből ezeket a festményeket, így gyakorlatilag megmásítva azt? Szerintem ez nagyon rossz irány, de ha nem beszélgetünk róla, hanem a szemünket lesütve támogatjuk a túlérzékeny emberek agyament követeléseit, mi is részesei leszünk a múlt átírásának.