Jó kis beszámolót olvastam arról, hogy a napfogyatkozás kedvéért a Feröer-szigetekre elzarándokolt több ezer turista mennyire felháborodott a felhős időjárás miatt, ami "tönkretette" az élményt. Lantos Gábor írása szerint (itt olvasható) még a pénzüket is visszakövetelték volna páran, mintha egyenesen egy elmaradt színházi előadásról lett volna szó.
A helyzet természetesen abszurd, nevetséges. Komolyan nem érti az ember, tulajdonképpen kivel is perlekednének a csalódott utazók: a felhőkkel? Persze, így azért nem volt az igazi a buli, de lássuk be, a világ bizonyos részein az évnek a szakában nem szokatlan a felhős időjárás. A Feröer-szigeteken is előfordul...
Nézhetjük úgy is, ez bizony maga a fogyasztói társadalom. Napfogyatkozásért fizettem, azt akarom kapni, slussz. Ha nem tudják prezentálni, pénz vissza, mert a turista becsapottnak érzi magát. Gyakorlatilag megszoktuk, hogy bármilyen helyzetben reklamálhatunk, és lelkesen verjük is az asztalt, ha valami nem pont olyan, ahogy elképzeltük.
Csak aztán a sztori második elolvasása után egy másik gondolat is megfordult a fejemben. Biztos, hogy minden utazásszervező tájékoztatása kiterjedt olyan fontos részletekre, mi mennyire az időjárás függvénye, mit lehet majd látni? Igen, tudom, hülyének kell lenni annak, aki ebbe magától nem gondol bele, de ha felidézzük, állítólag még azt is bele kellett írni a fogalmatlanok kedvéért a mikrók használati utasításába, hogy élő állat szárítására nem használható...
Kíváncsi lennék, mi is szerepelt az utazási irodák ajánlataiban. Manapság már ott is repkednek a "garantált" dolgok. Nyilván a bombasztikus marketingszöveggel eladott utazásokat méregdrágán kínálták, még az is lehet, hogy pár ember kiharcol némi visszatérítést, és az irodák így sem járnak rosszul... Ha a turista meg akarja kapni a tutit, meg is ígérik. És ha a prospektusok csak arról szóltak, hogy milyen fantasztikus lesz Feröeren a napfogyatkozás, és sem azt nem hangsúlyozták, az élményt befolyásolhatják a felhők, sem arra nem tértek ki, mennyi más, legalább annyira fantaszikus élmény várható arra, mint az a pár perc sötétség, akkor a vendégek felháborodása már majdnem indokolható is.
Persze csak majdnem, mert a magamfajta akkor érezné magát igazán hülyének, ha rájönnék, én voltam az, aki mindenfélét úgy képzeltem el előre, hogy az esetleges befolyásoló tényezők eszembe se jutottak volna. Aki sokat utazik, jól teszi, ha felkészül arra, váratlanul változhat a program- de nem csak rossz, jó irányba is. Hányszor előfordult, hogy valamit nagyon szerettem volna, és nem úgy jött össze, ahogy elképzeltem! És milyen sok alkalommal történt olyan, hogy valami különleges kalanddal kárpótoltak a csalódásokért...
Többek között ezekért a váratlan meglepetésekért is szeretek annyira utazni. Pont ezért nem hiszem, hogy túl gyakran fogok "garantált" napfogyatkozásokat ígérő méregdrága utakra befizetni. Jobban bízok magamban, a saját szervezésemben, és úgy még a balfogásokért is büszkén vállalom a felelősséget. Ha magadnak köszönheted, még a tévedésből is örök emlék lehet hosszabb távon. A jó élményekből pedig többszörösen...