1964-ben mutatták be a kategóriát teremtő autót az Egyesült Államokban.
Két évtizeddel a háború befejezése után a fiatalok újféle autókra vágytak a tengerentúlon. (A hatvanas évek európai helyzetét, pláne a szocialista blokkét teljesen felesleges az ottani állapotokhoz hasonlítani.) Sportosabb, mégis jól használható kocsikra vágytak.
1964. április 17-én Henry Ford II leplezte le New Yorkban a vadonatúj Ford Mustang modellt, és ezen a napon került be a Ford-szalonok kínálatába is. A második világháború híres vadászgépe, a P-51 Mustang után elnevezett vagány autóért megőrültek a vevők, és 22 ezer darabot rendeltek gyakorlatilag azonnal. Nyilván ebben volt része a fiatalos, vagány kampánynak is. Az év végéig 400 ezer Mustangot adtak el, ami messze túlszárnyalta a cég elvárásait.
Az új modellt egy autós magazinban nevezték el "pony car" néven, és hamarosan a megjelentek a konkurensek a kisebb, megfizethető sportautókkal: a Mercury Cougar, a Chevrolet Camaro, a Dodge Charger modellekkel mind a Mustang piacából akartak egy kis szeletet kihasítani.
Noha a piac folyamatosan változik, új kategóriák születnek, régi kedvencek tűnnek el, a Ford Mustang név ma is legenda. Már 1964-ben felbukkant a mozivásznon, egészen pontosan a James Bond-sorozat Goldfinger című epizódjában- bár nem az Aston Martinhoz ragaszkodó szuperügynük vezette. Mustanggal száguldozott Steve McQueen is a híres Bullitt című filmben.
A legendás Mustang név még ma is sokakat hoz lázba, így aztán természetesen a Ford továbbra is gyártja az egykorinál sokkal korszerűbb modellt. Noha nem fogy belőle annyi, mint egykoron, de összességében már több, mint 9 millió Mustangot adtak el. Ki hitte volna egykor, amikor megálmodták!