A Top Gear-mizéria még messze nem zárult le. Jeremy Clarkson legutóbbi balhéja után kérdéses, folytatódhat-e a műsor, ha igen, beugorhat-e más a helyére, és a másik két műsorvezető, Richard Hammond és James May ebben a formában folytatná-e tovább. Itt nem csak rengeteg rajongó szórakozásáról van szó, hiszen ha a trió együtt aláír egy másik csatornához, mehet tovább a verkli, maximum más címmel. A lényeg inkább a pénz.

Egyszerűen hihetetlen innen nézve, hogy a BBC mint közszolgálati televízió ilyen bődületes pénzeket szakíthat egy műsorral. Sokan éltetik Clarksont, aki annak idején a szemtelen stílusával és az őrültségekre kihegyezett kihívásokkal megújította a Top Geart, de kellett azért hozzá egy csatornavezetőség is, ami jóváhagyta és finanszírozta ezt. Kellően nyitottak voltak hozzá, hogy elfogadják, nem a dögunalmas autóteszteké a jövő, ahol valami kisautóban keresi a pohártartó egy jól fésült fickó, hanem ez már kevés. Bőven megelőzte a riválisokat a Top Gear, de ismétlem, ez bizony nem egyetlen ember érdeme. 

És éppen ezért én akkor sem féltem a BBC-t, ha Clarksonék elmennek. Ne feledjük, nem ez az első világsikerű műsora a brit közszolgálati televíziónak! Például olyan legendás szórakoztató sorozatokat forgattak, mint az akkoriban roppant formabontó Monty Python's Flying Circus, vagy a legendás Fawlty Towers (Waczak szálló). Klasszikus irodalmi művek feldolgozásában is jeleskedtek, ott van például a Büszkeség és balítélet. Sci-fi és krimi- Doctor Who és Sherlock.

Aztán a híres ismeretterjesztő- és dokumentumfilmek! A Kék bolygót is eladták az egész világon, amiből még mozifilmet is összevágtak, csak ennek a bevételek 30 millió dollár volt. David Attenborough nevét is a természetfilmek tették ismertté számos országban. Nem egy csatorna van, ami gyakorlatilag a BBC-től vásárolt ismeretterjesztő filmekre alapoz, és így tud minőségi programot sugározni.

Szóval a Top Gear ugyan a koronaékszere ennek műsorkínálatnak, de nem az egyetlen, ami színvonalas és jól eladható. Ismétlem, nekünk nehéz azt felfogni, hogy a közszolgálatnak lehet egy ennyire sikeres üzleti oldala is, amihez minden szinten profizmusra van szükség, egyetlen műsorvezető kevés hozzá. Ki kell választani a megfelelő arcokat, menedzselni kell a gyártást, a promóciót, nagyon jó szerkesztők, operatőrök, rendezők kellenek és így tovább. A BBC ebben így együtt jó- nem az tette naggyá őket, hogy egyszer bekopogtatott hozzájuk Jeremy Clarkson. Közösen tették sikeressé az autós őrületet, és bármi lesz a sztori vége, már mind a ketten nyertesek. Clarkson és két társa gazdag és híres lett, a BBC pedig eddig is rengeteget kaszált. 

Ilyen szempontból ebből a buliból már egyikük sem jön ki rosszul. Aztán lehet, hogy átmenetlileg ez a komoly bevétel valamelyik rivális csatornához vándorol, ha Clarksonéknak tényleg mennie kell, és a BBC-nél valami űr keletkezik. De azt se feledjük, ez az állandó túllicitálása a hülyeségeknek nem folytatható örökké. Egyáltalán nincs az kőbe vésve, hogy öt év múlva, amikor már nehéz lesz felülmúlni az eddig elsütött ötleteket, ugyanolyan népszerű lesz a Top Gear. 

És a jó műsorgyártó akkor is folyamatosan keresi az újszerű ötleteket, amkor egy program épp a csúcson van. Biztos vagyok benne, a BBC-nél már rég dolgoznak a következő nagy dobásokon. Mi pedig csak nyerhetünk: Clarksonéknak valahol biztos folytatódik a műsora valamilyen formában, míg a BBC garantáltan színvonalas műsoraira ugyanúgy számíthatunk. Az sem kis dolog, hogy ennyi idő át sikerült együtt dolgozniuk mindenki megelégedettségére, mert Clarkson stílusába mindig is bele volt kódolva a balhé. Megjegyzendő, ez is kellett a figyelem folyamatos fenntartásához. Ezt is profin kezelték eddig.

Szóval bármi lesz, nekik nem kell megijedni attól, mit hoz a jövő. Ha fél évszázadon át sikerült megújulni, a televíziós műsorkészítés élvonalában maradni, akkor most is menni fog ez. Egyszerűen csak azt kell csinálni, amihez a legjobban értenek. Mert arrafelé a közszolgálat is a hozzáértésről szól...