Egy brit múzeum egy legendás második világháborús vadászgépet bukhat egy nem kellően átgondolt üzletnek köszönhetően.

A RAF Museum számtalan nagy jelentőségű repülőgéppel rendelkezik, és amikor 2012-ben Egyiptomban a Szaharában egy fantasztikusan ép állapotú P40 Kittyhawk gépet fedeztek fel, a múzeum vezetői szerették volna azt megszerezni. Megegyezést kötöttek a Kennet Aviation nevű magántulajdonban levő roncsmentő céggel, hogy azok elszállítják a gépet a múzeum hendoni székhelyére, cserébe pedig átadtak nekik egy eredeti Spitfire vadászgépet, amit még 1998-ban kaptak. A Spitfire ugyan nem számít kifejezetten ritka típusnak, Nagy-Britanniában száznál is több van még a második világháború legendás gépéből. Ám így is értékesnek számít, mert nem csak harcképességei miatt tartják számon, hanem az egyik legszebb korabeli vadászgépként ismerik. Egy kiállítható példány értékét 200,000 fontra becsülik, míg egy repülőképes Spitfire ára 1-3 millió font között lehet.

Így aztán hiába van a múzeum birtokában még Spitfire, az anyagi veszteség kétségkívül jelentős lenne, amennyiben a Kittyhawk soha nem kerül a birtokukba. Erre pedig megvan az esély: a cég ugyan kiemelte a homokból a gépet, konténerbe tették, és Egyiptom egyik nagyvárosába szállították. Ám onnan már nem vitték tovább: a zavaros politikai helyzetben megakadtak az egyezkedések. Ráadásul a gépet egyiptomi területen találták, és a britek nem támaszthatnak semmilyen követelést vele kapcsolatban.

A nem kellően előkészített üzlet miatt most a szakértők erősen kritizálják a múzeum döntéshozóit. A Spitfire-t már rég átadták, a Kittyhawk sehol, nem kalkuláltak azzal, hogy nem lehet csak úgy elszállítani egy idegen országból egy ilyen jellegű leletet és így tovább.

Ráadásként még egy problémára mutattak rá néhányan. Ez a bizonyos Kittyhawk P40 hét évtizede veszett oda, de azért van épségben, mert pilótája sikeres kényszerleszállást hajtott végre a sivatagban. A bizonyítékok szerint Dennis Copping őrmester túlélte a balesetet, de eltűnt, vélhetően a sivatagi körülmények között nem volt esélye biztonságos területre érni. Akadnak, akik szerint a múzeum nem igazán korrekt módon járt el, mert mert kizárólag a gépre koncentráltak, és meg sem próbálták felkutatni a pilóta maradványait. Noha Copping megtalálására minimális lett volna az esély, általában ilyen helyzetben fontosnak tartják az eltűnt személy utáni kutatást is. Persze valamilyen szinten érthető ez, hiszen a gép olyan épségben volt, ami teljesen lázba hozhatta a szakembereket, és elfelejtkeztek minden másról.

Jelen pillanatban viszont a múzeum tehetetlenül várja a továbbiakat. A gép helyét már ki is jelölték a kiállítási területen, de nagyon úgy fest, kicsit elkapkodták a dolgot. A cég pedig a maga részéről széttárja a karját: ők kiemelték a homokból a vadászgépet, az egyiptomi hatóságok döntéseire nincsenek befolyással. És valaki valahol nyilván nagyon örül az eredeti Spitfire vadászgépnek, amit kiállíthat gyűjteményében- került, amibe került.