Ma 35 éve indult a Music Television, ami egy korszak zenei ízlésére nyomta rá a bélyegét.
Az, hogy a könnyűzene felbukkan a televízióban, nem újdonság. Videoklipek a hetvenes évektől készültek, úgy tartják, a Queen 1975-ben felvett Boheman Rhapsody klipje volt az első, amit igazán ügyesen használták fel a zene promóciójához.
Nem sokkal később pedig a klipek egyre fontosabbá váltak. 1981. augusztus 1-én pedig adásba került az MTV (a Music Television) első adása. “Ladies and gentlemen, rock and roll”, ezt a mondatot hallhatták először a nézők, majd lejátszották az első klipet, ami a Buggles 1979-es slágeréhez készült: a Video Killed the Radio Star stílszerű választás volt.
A korszak sztárjai közül felbukkant klipjével az első napon Rod Stewart, Cliff Richard, az REO Speedwagon, az Iron Maiden, a The Who, Phil Collins, a Blondie, David Bowie, a Fleetwood Mac, a Talking Heads. Meglehetősen vegyes zenei egyveleg ment tehát, ám a nevek ma is ismertek.
A klipekkel ügyesen dolgozó előadók, mint Michael Jackson, Madonna, Prince vagy a Queen profitáltak elsősorban az egész nap zenéket adó televíziós csatornák megjelenésével. A klipkészítés önálló műfaj lett, tehetséges fiatal rendezők irányításával készültek és készülnek a zenés videók- csak most már nem televízióban hanem a YouTube-on nézik azokat. Ám a szerepük ma is ugyanaz: eladni a zenét.
Az eleinte csak klipeket játszó MTV-ben pár VJ dolgozott, a nyolcvanas évek végétől viszont újféle programok is megjelentek. Reality show-k, dokumentumfilmek, játékok mellett itt debütált a Beavis és Butthead című rajzfilmsorozat is.
A zenetévé nyilván erősen formálta a közönség ízlését, hiszen ezen keresztül juthattak el a legszélesebb réteghez a zenék. Időnként vitatott klipek lejátszását is felvállalták, mint a Like a Prayer Madonnától, és voltak mindenféle műsorok ahol kifejezetten egy műfajra koncentráltak.
E sorok írója számára is meghatározó volt, amikor az első műholdvevőknek köszönhetően az esti műsorsávban adott Headbangers Ball-t nézve ismerkedett meg a kor legmenőbb metálzenéivel. Néha belenéztem a rapperműsorba is, egyébként meg láthattam azokat a sztárokat, akiknek a klipjeit a nyolcvanas években még úgy adta a magyar televízió, hogy külföldi csatornákról vették azokat videóra, és a logót kitakarva adták le. Nagy pillanat volt, amikor egy magyar zenés műsorban bejelentették, nem lesz több kitakart logós klip, csak legális anyagok.
Mert a volt szocialista blokk is érdekelte a zeneipart, így aztán nem volt gond azzal, ha itt is játszották a zenéket- a klipeknek az a dolga, hogy népszerűsítsék a zenét, mindegy, a világ melyik sarkában.
S hogy most mi van? Egy mai magyar fiatal el se hinné, hogy nem nézhetné meg ugyanakkor az új slágereket a YouTube-on mint egy amerikai. Igaz, van némi lemaradás abban, hogy mikor lép be egy-egy szolgáltatás szélesebb piacokra, de azért azt hiszem, aki nagyon akarja, az tudja követni a trendeket. Ám már nem a tévét nézve, ahol kötött a zenei válogatás, a saját ízlésünkhöz szabott zenefogyasztás a megszokott, legyen szó iTunes-ról, Spotify-ról, YouTube-ról. Bevallom, azt se tudtam, létezik-e még Music Television, utána kellett olvasni, mi velük a helyzet. És úgy látom, a helyzet az amire számítani lehet, egyre kevesebben nézik. A végén még megtörténik, hogy az "igazi" MTV, a Magyar Televízió nem csak korábban indult, de túl is éli.
Na, ki a legény a gáton?...